ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΕΓΝΩΜΑΤΟΣ
Ο χρόνος στεγνώματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη θερμοκρασία – όπου θερμοκρασία εννοούμε τη θερμοκρασία της επιφάνειας κατά τη διάρκεια του στεγνώματος αλλά και τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Η χαμηλή θερμοκρασία καθυστερεί το στέγνωμα και η υψηλή θερμοκρασία επιταχύνει το στέγνωμα. Κάθε 10% αύξηση της θερμοκρασίας θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στο χρόνο στεγνώματος.

Η χημική ένωση των προϊόντων δύο συστατικών χρειάζεται συνήθως ελάχιστη θερμοκρασία των +10 C°, αφού η διαδικασία στεγνώματος θα σταματήσει σε χαμηλότερη θερμοκρασία. Ένας άλλος μεγάλος παράγοντας της διαδικασίας στεγνώματος είναι η σχετική υγρασία. Όσο υψηλότερη η υγρασία τόσο πιο πολύ θα διαρκέσει το στέγνωμα. Σχετική υγρασία άνω των 80% είναι κρίσιμη (οι επιφάνειες μπορεί να γίνουν θαμπές µε έντονα σημάδια δροσοσταλίδων να εξαπλώνονται σε διάφορα σημεία της επιφάνειας). Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το ρεύμα του αέρα και το φως του ηλίου. Οι αναθυμιάσεις των διαλυτικών έχουν μεγαλύτερο βάρος από τον αέρα, έτσι όταν εργάζεστε σε κλειστούς χώρους βεβαιωθείτε για την καλή κυκλοφορία του αέρα για να αποφύγετε το αργό στέγνωμα και τις θαμπές επιφάνειες που θα δημιουργηθούν λόγω των αναθυμιάσεων.
ΒΑΘΜΟΣ ΥΓΡΑΣΙΑΣ - DEW POINT
H υγρασία και η πάχνη είναι γνωστά φαινόμενα. Ο σχηματισμός της υγρασίας και της πάχνης οφείλεται στην ύπαρξη υγρών στοιχείων στον αέρα σε διαφορετικές θερμοκρασίες (ένα κυβικό μέτρο αέρα περιέχει περίπου 1γρ. νερού στους -18 βαθμούς C°, 5 γρ. στους 0 C°, 20 γρ στους +23 C°, και περίπου στα 30 γρ. στους +30 C°). Όταν ο αέρας εμπεριέχει τη μέγιστη ποσότητα νερού που θα μπορούσε να κατέχει σε µια συγκεκριμένη θερμοκρασία τότε η σχετική υγρασία είναι 100%. Πιο ψυχρές επιφάνειες μπορούν να καλυφθούν µε στρώμα υγρασίας το οποίο είναι αόρατο, και μπορεί να προκληθεί είτε από άνεμο, ψύχρα της νύχτας, γεμάτες δεξαμενές, το στέγνωμα της βροχής ή μέσω της βαφής που στεγνώνει.

Για αυτό το λόγω συνηθίζεται όλες οι εργασίες βαφής να γίνονται όταν η θερμοκρασία επιφάνειας είναι τουλάχιστον 3 C° πάνω από το Dew Point η αλλιώς όταν η μέγιστη σχετική υγρασία είναι κάτω από 80%. Βαθμός Υγρασίας - Dew point
ΜΕΣΟΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΠΑΝΑΒΑΦΗΣ
Για όλα τα προϊόντα ενός και δύο συστατικών θα πρέπει να υπάρχει ένα μέγιστο και ένα ελάχιστο χρονικό όριο επαναβαφής. Τα μεσοδιαστήματα επαναβαφής εφαρμόζονται όχι μόνο για την επικάλυψη με το ίδιο προϊόν αλλά και όταν γίνεται επικάλυψη χρησιμοποιώντας και άλλα προϊόντα. Εάν η επαναβαφή γίνεται πολύ νωρίς τότε διαλυτικά θα εγκλωβιστούν ανάμεσα στα υποστρώματα τα οποία θα καθυστερήσουν τη διαδικασία στεγνώματος και θα αλλοιώσουν το αποτέλεσμα. Στη συνέχεια θα προκληθούν σκασίματα του χρώματος όταν το σκάφος έρθει σε επαφή με νερό. Εάν η επαναβαφή γίνει αργά τότε δε θα επιτευχθεί καλό δέσιμο με τη νέα βαφή. Όταν το μέγιστο μεσοδιάστημα βαφής έχει ξεπεραστεί, τότε είναι απαραίτητο (επίσης και για προϊόντα ενός συστατικού) να τριφτεί η επιφάνεια πριν γίνει εφαρμογή της νέας βαφής. Το μυστικό για όμορφες επιφάνειες είναι τα λεπτά στρώματα βαφής. Για τον απλούστατο αυτό λόγο προτείνουμε περισσότερα λεπτά στρώματα βαφής αντί για λίγα και παχιά στρώματα. Εάν η βαφή είναι πολύ πυκνή τότε δύσκολα θα σκληρύνει για να δέσει και θα οδηγήσει σε ρυτίδες και σκισίματα που θα σας δυσκολέψουν στο τρίψιμο όταν θα έρθει η στιγμή της ετήσιας συντήρησης.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ
Η βαφή και η ανακαίνιση των σκαφών ξύλινης κατασκευής είναι μια από τις πιο όμορφες ασχολίες που δίνει ικανοποίηση και την αίσθηση αληθινού επιτεύγματος. Το αποτέλεσμα μιας καλής βαφής φαίνεται άμεσα και γρήγορα ξεχνιούνται όλες οι μακρόχρονες προετοιμασίες και διαδικασίες. Ένα καλό βάψιμο δεν επαναφέρει μόνο τη φυσική ομορφιά του ξύλου αλλά επίσης εγγυάται τη μακρόχρονη αξία του σκάφους – με ελάχιστο κόστος και προσπάθεια. Χρησιμοποιώντας τα συστήματα που προτείνουμε – ειδικά σχεδιασμένα για όλους τους τύπους ξύλου που χρησιμοποιούνται για κατασκευές σκαφών – η ετήσια συντήρηση που χρειάζεται είναι ελάχιστη. Εάν γίνει σωστή εφαρμογή του προϊόντος τότε ο χρόνος που απαιτείται θα είναι ο ίδιος με όσο χρόνο θα χρειαζόταν για ένα σκάφος κατασκευασμένο από πλαστικό ενισχυμένο με fibre-glass. Η σωστή βαφή και χρήση πινέλου δεν είναι τίποτα δύσκολο. Ακόμα και οι πιο άπειροι μπορούν να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, εφόσον βεβαίως ακολουθούν τις σωστές οδηγίες. Ακόμα και η καλύτερη βαφή, μακροχρόνια, δε θα δέσει καλά εάν η επιφάνεια δεν είναι σωστά προετοιμασμένη.

Οπότε :
  • Όσο καλύτερη η προεργασία επιφάνειας, τόσο πιο πολύ θα κρατήσει το νέο επικάλυμμα βαφής, δίνοντας καλύτερη όψη στην ξύλινη επιφάνεια.
  • Ποτέ μη βάφετε κατευθείαν από το δοχείο. Είναι σίγουρο ότι σωματίδια σκόνης θα μεταφερθούν μέσω του πινέλου στο χρώμα. Για αυτό το λόγω καλύτερα τοποθετείστε την ποσότητα που θα χρησιμοποιήσετε σε ένα ξεχωριστό δοχείο.
  • ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ TEAK DECKS
    Στο παρελθόν, αρκούσε απλά να τριφτεί το Τeak deck με πράσινο σαπούνι κατά συχνά διαστήματα. Αυτό έδινε στο ξύλο μια όμορφη λευκό-γκρι χροιά που προστάτευε την επιφάνεια. Δυστυχώς, αυτό σήμερα δεν είναι αρκετό. Το ξύλο χρειάζεται προστασία από τις εκπομπές αερίων, μολυσμένα αέρια και υγρασία που εισχωρούν βαθιά μέσα στο ξύλο αχρηστεύοντας το.

  • Μουσκέψατε καλά την επιφάνεια των Τeak deck με άφθονο νερό.
  • Εφαρμόστε το Teak Cleaner με μια απαλή βούρτσα και απλώστε το κατά μήκος της περιοχής που θέλετε να καθαρίσετε. Μετά βουρτσίστε ολόκληρη την επιφάνεια με μια σκληρή βούρτσα. Η βρεγμένη επιφάνεια δε θα πρέπει να στεγνώσει κατά τη διάρκεια αυτή. Κρατήστε τη συνεχώς μουσκεμένη.
  • Αφού τελειώσετε, ξεπλύνετε την επιφάνεια με πολύ νερό και στραγγίξτε. Την υγρή πλέον επιφάνεια πρέπει να την περιποιηθείτε με Teak Refreshner. To Refreshner απλώνεται ισομερώς σε όλη την επιφάνεια.
  • Ύστερα από λίγα λεπτά ξεπλύνετε την επιφάνεια με άφθονο νερό. Αφού στεγνώσει η επιφάνεια τελείως το Teak θα πρέπει μετά να καλυφθεί με το Teak Sealer.


  • Σημείωση:
  • Ακολουθώντας πλήρως τις οδηγίες ελαχιστοποιείτε την απαιτούμενη συντήρηση αφού πολύ δύσκολα πλέον θα εισχωρούν σκόνες και ακαθαρσίες στο ξύλο.
  • Σε αντίθεση με τις λαδομπογιές, το Teak παύει να γλιστράει.
  • Η διατήρηση του ξύλου ελαχιστοποιεί τη διάβρωση και η επιφάνεια προστατεύεται φυσικά.
  • ΟΣΜΩΣΗ ΣΕ ΠΟΛΥΕΣΤΕΡΑ | ΠΛΑΣΤΙΚΟ ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΟ ΜΕ Fibre-glass (GRP)
    Όσμωση είναι η διαδικασία φθοράς μιας πλαστικής επιφάνειας. Αυτό προκαλείται από νερό που εισχωρεί μέσα από το gel coat. Το νερό αντιδρά με τα χημικά συστατικά που υπάρχουν και δημιουργεί νέες όξινες ουσίες οι οποίες ασκούν πιέσεις διαφύγεις στις φουσκάλες και κατ’ επέκταση ρωγμές.

    Οι γάστρες κατασκευασμένες από GRP (glass reinforced plastic) είναι μια μήτρα που αποτελείται από πολυεστερική ρητίνη ενισχυμένη με ίνες γυαλιού, δομημένη και καλουπωμένη σε στρώματα /φύλλα. Τα πλαστικά αυτά φύλλα δεν είναι ομογενή στην κατασκευή τους και ως εκ τούτου υπάρχουν κενά, σπιλώσεις και μικρορωγμές στα σημεία όπου γίνεται η ένωση των γυαλικών ινών με την πολυεστερική ρητίνη. Όταν με τη σειρά η γάστρα έρθει σε επαφή με το νερό, στοιχεία νερού (σε μοριακή και όχι υγρή μορφή), θα εισχωρήσουν στην επιφάνεια του gel coat για να αντισταθμίσουν την πυκνότητα.
    Τα μόρια νερού θα εγκλωβιστούν στα φύλλα πολυεστέρα, και λόγω της μη ομογενούς κατασκευής τους, θα αρχίσουν μέσω της διαδικασίας της υδρόλυσης να δημιουργούνται υγρά όσμωσης τα οποία στη συνέχεια ‘τρώνε’ ή καλύτερα διαβρώνουν / φθείρουν από μέσα την πλαστική και την πολυεστερική γάστρα. Αυτή η διαδικασία φθοράς δεν είναι ορατή παρά μόνο όταν αυτά τα υγρά δημιουργήσουν φυσαλίδες και έντονες διαβρωτικές φουσκάλες στην εξωτερική επιφάνεια της γάστρας. Το οξύ διαμορφώνεται σε αδιάλυτους κρυστάλλους και δεν μπορεί να απομακρυνθεί με τη μέθοδο του πλυσίματος.

    Το νερό αντιδρά στους συνδέσμους στα φύλλα πλαστικού περιορίζοντας τους σε οξικό οξύ και γλυκόλη. Είναι αυτό που δίνει τη χαρακτηριστική οσμή του ξιδιού όταν οι φουσκάλες σπάνε. Οι φουσκάλες όσμωσης δεν είναι απλά ένα αισθητικό πρόβλημα, αλλά ένα ορατό σημάδι ότι η υδρόλυση του πολυεστέρα έχει επηρεάσει τουλάχιστον ένα φυλλόμορφο στρώμα. Ώσπου να παρουσιαστεί η πρώτη φουσκάλα, τα υδρολυμένα αλκαλικά προϊόντα θα έχουν μειώσει τον δεσμό μεταξύ fibre-glass και του πολυεστέρα βαθιά στο φύλλο του πλαστικού κάτω από την ίσαλο γραμμή. Αυτή στη συνέχεια μπορεί να προκαλέσει την απώλεια 20-30% της δομικής ισχύος.
    Οι παρακάτω παράγοντες είναι σημαντικοί για να προσδιοριστεί το μέγεθος της ζημιάς της όσμωσης:
  • Μέγεθος φυσαλίδων και τοποθεσία
  • Προσβεβλημένες περιοχές (σε ποσοστό), αποπλαστικοποίηση και βεβαίωση της μηχανικής ισορροπίας.


  • Αιτίες της όσμωσης :

  • To gel coat είναι πολύ λεπτό ή με μικρούς πόρους ή σε πάρα πολύ ψιλό πάχος
  • Κενά αέρος
  • Ανεπαρκής συντήρηση (τελικό στέγνωμα) ή προετοιμασία επιφάνειας
  • Υδρόλυση
  • Γήρανση
  • Ζημιά που προκλήθηκε από χλωριωμένους υδρογονάνθρακες όπως μεθυλένιο χλωρίδα, διχλωρομεθάνη και τριχλωροαιθάνη.


  • Για να αποφύγετε την όσμωση θα πρέπει τα σκάφη να είναι επικαλυμμένα με ένα προστατευτικό στρώμα εποξικού αντισκωριακού.
    ΣΤΟΚΑΡΙΣΜΑ
    Το καλό στοκάρισμα εξαρτάται από τους παρακάτω παράγοντες :

  • Το μέγεθος της περιοχής που θα στοκαριστεί
  • Υπάρχον υλικό σε επιφάνεια
  • Προετοιμασία υπό-επιφάνειας
  • Σωστή επιλογή του κατάλληλου εργαλείου στοκαρίσματος


  • Πλαστικό ενισχυμένο με fibre-glass, ατσάλι και αλουμίνιο θα πρέπει οπωσδήποτε να καθαριστούν. Μετά το τρίψιμο αλλά πριν το στοκάρισμα ένα στρώμα εποξικού αντισκωριακού είναι απαραίτητο. Ύστερα εφαρμόστε το επιλεγμένο σύστημα βαφής σύμφωνα με τις οδηγίες. Προσπαθήστε να αποφύγετε το στοκάρισμα σε ξύλινες κατασκευές.

    Αν χρειαστεί να στοκάρετε σε μικρότερες επιφάνειες λάβετε τα παρακάτω υπόψη.

  • Το Νορβηγικό ξύλο πρέπει να τριφτεί καλά και να εξαφανιστούν τα οποιαδήποτε σωματίδια σκόνης προτού στοκάρετε.
  • Τα σκληρά ξύλα καθώς και τα ξύλα των τροπικών περιοχών θα πρέπει πρώτα να καθαριστούν με 2K - Thinner για να αφαιρεθούν τα φυσικά στοιχεία του ξύλου πριν το τρίψιμο. Ύστερα εφαρμόστε το σύστημα βαφής και τις αντίστοιχες οδηγίες.
  • Previous
    Next